Logopedia
Gabinet logopedyczny działa w szkole od kilkunastu lat. Rocznie z cotygodniowej pomocy logopedycznej korzysta około 50 uczniów, u których stwierdzono różnorodne zaburzenia komunikacji językowej: wady wymowy, zaburzenia mowy, trudności w czytaniu i pisaniu. Zajęcia logopedyczne prowadzą logopedzi, mający również przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej.
Organizacja badań
We wrześniu każdego roku uczniowie rozpoczynający naukę w klasie pierwszej uczestniczą we wstępnych badaniach logopedycznych. Na udział w badaniach wymagana jest pisemna zgoda rodziców.
Uczniowie, u których w badaniach wstępnych stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej poddawani są pełnej diagnozie logopedycznej. Sprawdzana jest czynność nadawania i rozumienia mowy, słuch fizyczny, fonematyczny, budowa oraz motoryka narządów mowy.
Po zakończeniu badań wstępnych i diagnostycznych odbywają się konsultacje, w czasie których wspólnie z rodzicami podejmowana jest decyzja o rozpoczęciu terapii logopedycznej.
Badania słuchu
W ramach działalności profilaktycznej uczniowie klas pierwszych i szóstych mogą skorzystać z przesiewowych badań słuchu w ramach Systemu Powszechnych Badań Słuchu „Słyszę…” opracowanego przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie oraz Politechnikę Gdańską.
Badania słuchu przeprowadzane są systematycznie od roku 2002. Do chwili obecnej w badaniach wzięło udział około 2000 uczniów. Tym, u których stwierdzono prawdopodobieństwo problemów ze słuchem zalecana jest konsultacja laryngologiczna. W wielu przypadkach, w badaniu przeprowadzonym przez lekarza specjalistę problemy ze słuchem zostały potwierdzone i zastosowano odpowiednie leczenie.
Badanie słuchu
Zajęcia logopedyczne
Zajęcia logopedyczne odbywają się systematycznie w wymiarze jednej godziny tygodniowo, na podstawie opracowanych przez logopedów programów terapii. Dzieci pracują najczęściej w grupach dwuosobowych.
Gabinet jest wyposażony w nowoczesne pomoce dydaktyczne firm: Akros, Alexander, Epideixis, Gonge, Key Education, Logico, Nathan, Pro – Bosz, Schubi i wielu innych. Dzięki atrakcyjnym środkom dydaktycznym dzieci chętnie, bo w zabawie, nabywają umiejętności językowe.
Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia słuchowe Ćwiczenia językowe
Ćwiczenia z słuchawką WhisperPhone Ćwiczenia z mikrofonem Easy – Speak
Terapię logopedyczną wspierają specjalistyczne programy komputerowe: EDUSENSUS (Logopedia, Dysleksja, Logo – Gry, Zabawy słowem, Logorytmika, Słownik obrazkowy), EDUTERAPEUTICA (Logopedia, Dysleksja), Logopedyczne zabawy, Dyslektyk, Sposób na dysleksję, Czytam i piszę, Zwierzaki oraz wiele innych. Podczas zajęć dzieci mogą korzystać nie tylko z komputera, ale i z tablicy interaktywnej.
Uczniowie z zaburzeniami płynności mowy mają do dyspozycji Cyfrowy Korektor Mowy.
W czasie terapii logopedycznej metody i formy pracy dobrane są zawsze do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Logopedzi dbają, aby zajęcia przynosiły dzieciom jak najwięcej radości, przyjemności i zabawy. Dzięki temu uczniowie w czasie pracy nie tylko podnoszą poziom swoich umiejętności językowych. Rozwijają też odporność emocjonalną, pokonują lęk przed mówieniem, poprawiają koncentrację uwagi, pamięć, motywację do pracy, odzyskują wiarę we własne możliwości.