UCZNIOWIE IVa Z WIZYTĄ W SANDOMIERZU – MIEŚCIE KRÓLÓW I OJCA MATEUSZA

W czwartek 21.10.2021 roku klasa IV a udała się wraz z wychowawczynią Bogusławą Wiącek i rodzicami na wycieczkę do Sandomierza. Położony malowniczo nad brzegiem Wisły, nazywany jest często Małym Rzymem, bo podobnie jak stolica Włoch wybudowany został na 7 wzgórzach. To miasto o niepowtarzalnym klimacie i uroku.

Wędrówkę po Sandomierzu rozpoczęliśmy od spotkania z przewodniczką na nietypowym bo spadzistym rynku. Ze wszystkich stron otoczony jest pięknymi, kolorowymi kamieniczkami. Zobaczyliśmy tam też XIV –wieczny ratusz, studnię miejską i ogromną kotwicę z łańcuchem sterczącym ku górze i symbolicznie sięgającym ku niebu.

Następnie udaliśmy się pod gotycką Bazylikę – katedralną Narodzenia NMP.W jej murach wielokrotnie gościli Władysław Jagiełło, papieże Pius XI i Jan  Paweł II. Pod murami katedry przewodniczka niezwykle ciekawie opowiedziała nam o historii Sandomierza i jego świetności w dawnych czasach. Spojrzeliśmy na przepiękne widoki nadwiślane, Zamek Sandomierski, kościółek Św. Jakuba, oddalony wąwóz Św. Jadwigi. Słoneczna pogoda i barwy złotej, polskiej jesieni nadały pejzażom szczególnego uroku. Potem udaliśmy się do kina na krótki, animowany film o historii Sandomierza.

Zbrojownia , do której udaliśmy się do gotyckich wnętrz kamienicy to bogate zbiory należące do Chorągwi Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej. Miecze, kusze, łuki, czy szable to tylko nieliczne eksponaty tego niezwykłego miejsca. Doświadczyliśmy żywej lekcji historii ,którą prowadził rycerz dostarczając nam niezapomnianych wrażeń. Opowiedział nam fascynujące historie oraz zachęcił do przymierzenia tych przedmiotów. Uczniowie bawili się znakomicie co widać na zdjęciach.

Spacer Podziemna Trasą Turystyczną to wyjątkowe przeżycie dla nas wszystkich. Rozbudowany XIV wieczny system podziemnych piwnic i tuneli wywarł na nas wielkie wrażenie. Najgłębsze piwnice sięgały 15 metrów w głąb pod rynkiem. W tym niesamowitym 470 metrowym labiryncie usłyszeliśmy legendę o Halinie Krępiance ,obrończyni miasta przed Tatarami.

Brama Opatowska to ostatnia z czterech bram, które niegdyś strzegły wjazdu do miasta. Na szczycie wieży, po pokonaniu 138 schodów ,mniej więcej na wysokości 32 metrów znaleźliśmy się na tarasie widokowym, z którego rozciąga się przepiękny widok na miasto i otaczające go okolice.

Na koniec wycieczki odbyliśmy ponowny spacer po rynku zakupując pamiątki i słynne krówki sandomierskie. Wycieczka była bardzo ciekawa i udana. Dziękujemy rodzicom P.Winiarz i P.Markowskiej za pomoc w opiece.