Zajęcia wspierające rozwój ucznia
przez Anna Kobos · 2 grudnia 2014
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są propozycją skierowaną do uczniów mających problemy z opanowaniem umiejętności przewidzianych w podstawie programowej, a szczególnie do uczniów ze specyficznymi trudnościami, np. dysleksją, dysgrafią czy dyskalkulią. Zajęcia odbywają się w małych, kilkuosobowych grupach. Do udziału w nich uczniowie są kwalifikowani na podstawie orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także obserwacji nauczycieli.
W ramach dodatkowych zajęć z języka polskiego, matematyki oraz edukacji wczesnoszkolnej uczeń ma możliwość powtórzenia materiału, który wydaje mu się zbyt trudny, utrwalenia umiejętności, a także porozmawiania o swoich trudnościach z nauczycielem poza klasą. Warto także pamiętać, że po dłuższej nieobecności każdy uczeń ma obowiązek uzupełnić wiadomości, a zajęcia dodatkowe stwarzają taką możliwość.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia dla uczniów klas I-III oraz IV-VIII odbywają się w małych grupach i są prowadzone przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej. Ich celem jest korygowanie i kompensowanie zaburzeń i deficytów, będących przyczyną niepowodzeń szkolnych. Uczniowie ćwiczą funkcje poznawcze i percepcyjne, motorykę małą i dużą, kompetencje edukacyjne i społeczne. Na zajęcia kwalifikowani są na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz obserwacji nauczycieli.
Zajęcia rewalidacyjne
Skierowane są do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Odbywają się w wymiarze 2 godzin tygodniowo i są dostosowane do rodzaju i stopnia niepełnosprawności ucznia. Prowadzą je specjaliści posiadający kwalifikacje do pracy z uczniami z określoną niepełnosprawnością. Ich celem jest wspomaganie rozwoju poprzez usprawnianie funkcji poznawczych, które w związku z niepełnosprawnością są zaburzone lub ograniczone oraz usprawnianie mechanizmów kompensacyjnych, zmierzające do optymalizacji funkcjonowania społecznego.
Zajęcia ogólnorozwojowe
Są to pozalekcyjne zajęcia ruchowe organizowane dla uczniów klas I i II, które korygują wady postawy, podnoszą sprawność ruchową i uczą współdziałania w grach zespołowych. Uczniowie biorą w nich udział na wniosek rodziców i są kwalifikowani przez nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu fizjoterapii i wychowania fizycznego.